Mengapa harus...


"MENGAPA harus kita menghabiskan waktu MEMIKIRKAN perkara yang BURUK, MENGECEWAKAN dan MENYAKITKAN
sedangkan kita sebenarnya mampu untuk MENEMUKAN banyak hal yang INDAH dan BAIK di sekeliling kita...”

HULUBALANG

JANGAN KLIK ATAS!

Khamis, 9 Februari 2012

#47 AYAM WARNA-WARNI

Sebelum ini jika ada benda-benda kenangan semasa zaman kanak-kanak dulu, aku akan masukkan dalam facebook iaitu di sini. Sekarang ini setelah aku ada blog, aku akan terus masukkannya dalam blog dalam kategori UBAT KENANGAN. Seperti biasa, aku harap entri ini dapat mengembalikan semula nostalgia lama ketika kita zaman kanak-kanak dahulu.

Anda pernah tengok tak anak ayam yang berwarna-warni? Ingat lagi tak macam mana rupa ayam itu? Ayam warna-warni ini daripada rupa fizikalnya sama sahaja dengan anak ayam biasa, bezanya cuma bulu ayam ini yang berwarna. Sumpah comel!


Geram tak tengok anak-anak ayam ni? Hehe. Bagi yang tak pernah tengok mesti ingat gambar ni fake, telah di fotoshop ataupun anak ayam itu telah kena spray dengan pewarna. Akupun dulu ingat macam tu juga ketika kali pertama tengok. Aku ingat lagi, Encik Ayah pernah beli anak ayam ni dekat pasar malam suatu ketika dulu. Seekor 50 sen. Sekarang aku tak pasti ada jual lagi ke tak sebab tak pernah tengok dah pun..

Aku ingat warna anak-anak ayam ini akan kekal sampai besar. Rupanya tak. Apabila anak ayam ini semakin membesar, warna-warna itu akan semakin hilang dan ayam itu akan kembali kepada warna asal sama seperti anak ayam yang lain.


Akupun tak tahu sangat tapi apa yang aku dengar, anak ayam ini jadi berwarna sebab telur ayam tu telah disuntik dengan bahan pewarna. Apabila menetas, jadilah seperti yang kita tengok dalam gambar. Aku rasa kalau tengok gambar tak puas sangat kan? Jadi, aku kongsikan sekali videonya. Selamat menonton.. :)

video
Kredit : 

Sofuan Kalaulah warna ayam ini kekal sampai besar, 
nak sembelih pun tak sampai hati. Hehe..

......


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Lihat ini juga :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...