Mengapa harus...


"MENGAPA harus kita menghabiskan waktu MEMIKIRKAN perkara yang BURUK, MENGECEWAKAN dan MENYAKITKAN
sedangkan kita sebenarnya mampu untuk MENEMUKAN banyak hal yang INDAH dan BAIK di sekeliling kita...”

HULUBALANG

JANGAN KLIK ATAS!

Jumaat, 30 Disember 2011

#30 PUISI BUAT LISA



PUISI BUAT LISA

Oh Lisa
Aku karang puisi ini
Puisi cintaku untukmu..

Oh Lisa
Aku rindu kamu
Aku sayang kamu..

Oh Lisa
Walaupun jauh,
kita sabar menunggu..
Walaupun kau busuk,
Kau tetap di hatiku..

Hanya puisi ini
Ku cipta untukmu 
Penawar rindu
Pengganti diriku..

Bila kau sedih, aku turut rasakannya..
Bila kau gembira, aku rasa bahagia..

Kini kau pergi, 
tinggal aku sendiri,
Aku sepi, tanpa kamu di sisi..

Aku rela undur diri demi lihat kau bahagia, 
kerna aku tahu mencintai tak semestinya memiliki..
Aku tak bersedih dengan kebahagiaan yang pergi,
kerana aku pasti ada bahagia lain yang menanti..

Walau kau tak aku miliki,
Melihat kau bahagia sudah cukup buat aku bahagia.. :(
Oh Lisa
Peritnya aku rasa
Oh Lisa
Moga kau bahagia.....

OH LISA
KAU BUKAN LAGI MILIK KU~

p/s : Lisa bukan nama sebenar. Jangan saman saya..


......



Kembara : Impian Anak Jalanan


 Kau mampu patahkan sayapku
Kau mampu tambatkan kedua kakiku
Tapi kau tak akan dapat
Mematahkan semangatku untuk hidup..

......


Khamis, 29 Disember 2011

#29 GEJALA-GEJALA PELAJAR APABILA PEPERIKSAAN TIBA

1.  Membaca tanpa menghiraukan keadaan sekeliling. 
Yang kepoh jadi pendiam. Orang masuk keluar bilik pun dah tak perasan. Kalau orang tanya, jawab pun dengan muka pandang buku.

2.  Membaca dengan kadar yang cepat
Faham atau tidak itu perkara kedua. Yang penting ada point untuk ‘goreng’ soalan subjektif. Soalan objektif lagi senang, bulat-bulat  je. Hahadoii..

3.  Nak turun kafe tu fikir 2,3 kali
Tak pun sekali sehari je. Dah tu tak ada masa nak makan dekat kafe dah. Main bungkus je. Sambil makan dalam bilik boleh baca apa yang patut. Kalau ada kawan yang tolong bungkuskan makanan, sangatlah indah hidup.

4.  Orang yang jenis audiotori pulak masa ni lah bukak mp3 volume paling sakit telinga. 
Tapi masa ni memang tak sakit telinga sebab sakit otak lebih daripada sakit telinga.

5.  Kalau main mesej tu balas sikit-sikit je.
Pendek-pendek. Tak ada masa fikir nak taip panjang-panjang. Kawan punyalah taip tulis dua muka surat, kita balas ‘k’ je. huhuhu.. Nah! Ambil ubat. Kacau orang lagi!

6.  Mula bukak buku yang tebal-tebal. 
Buku yang patutnya perlu baca untuk satu semester, boleh habiskan dalam satu malam je. Fuh, dasyattt…

7.  Asyik-asyik tengok jam. 
Sampai tak cukup jam handphone, jam tangan. Siap tanya lagi kawan sebelah. Yela, masa itu emas kan?

8.  Stok Nescafe, kopi Tongkat Ali, kopi Mak Dara, cucu dara semua lengkap untuk jaga malam. Tiap-tiap malam minum sampai dah tak ada kesan. :)

9.  Meja belajar bersepah. 
Mana dengan highlighter, pen biru, hitam, merah. Kertas-kertas nota lagi. Buku semua terbukak. Kalau ada buku tambahan dari perpustakaan semua nak bukak serentak. Ada tu 4,5 buku serentak bukak.

10. Dekat ‘wall’ facebook penuh dengan status maaf dan ‘doakan exam nanti’. 
Padahal sebelum ni ‘post’ status bukan-bukan.. huk3.

11. Waktu tidur dan bangun tidur telah bertukar shift. 
Sampai satu tahap dah tak boleh beza matahari dengan bulan bintang. Tahap kronik dah ni!

12. Jerawat mula tumbuh berkeliaran di muka seperti ‘cendawan tumbuh selepas hujan’ akibat daripada tekanan peperiksaan
Pakej beserta kelemumur dengan uban sekali. Lengkap!

13. Dah tak ada masa nak sembang-sembang kosong. 
Semua sembang akademik yang dapat menguji keintelektualan minda. Dah tak ada gosip-gosip!

14. Masa nak tidur tu tak lepas pegang buku dan nota. 
Konon-konon dengan cara tu, maklumat dalam buku dapat serap masuk terus ke otak masa tidur macam copy filem daripada internal disk. Bijak bukan? (macam pernah buat je? huhuhu..)

15. Alhamdullillah, mula rajin dekatkan diri dengan tikar sembahyang.
Dah tak lengah-lengahkan solat, buat solat Hajat, Qiamullail, baca al-Quran dan berdoa mohon permudahkan urusan.

16. Masa ni mula terfikir kenapa tak belajar awal-awal dulu
Haihh.. Pastu pulak buat azam untuk semester depan. Tak nak buat dah macam semester sekarang. Tup tup, semester depan sama je, malah lebih teruk. HAHAHA..

Konklusinya, jangan usik budak nak exam. Hormon mereka tengah berkeliaran masa ni. Cepat je naik kaki. Hakhak! Anda nombor berapa? :)

p/s : Tak perlu minta izin kalau nak 'share'.. ^^

Disalin dan diubahsuai daripada : Nur Duraney dan fieqilah.blogspot.com


.......



Rabu, 28 Disember 2011

#28 AKU SEORANG LELAKI


LELAKI,
Lebih kuat,
Lebih jauh fikirnya,
Lebih panjang akalnya,
Sembilan berbanding satu.

LELAKI,
Tembok egonya sukar diroboh,
Usah digoyang, usah digoncang,
Kelak runtuh menimpa diri.

LELAKI,
Terhad nafsunya,
Satu berbanding sembilan,
Namun bukanlah lelaki,
Andai nafsunya tidak menginginkan semua jelitawan
dan bidadari,
Andai nafsunya tidak sampai ke mati.

LELAKI,
Tidak memahami wanita,
Ketahui jua wahai lelaki,
Wanita juga tidak memahami lelaki,
Kontras inilah sunnah dunia,
Selamanya..

LELAKI,
Pikullah status dan jantina ini,
Kekal bersamanya,
Kekal bersamaku, kerna...
AKU SEORANG LELAKI.


Oleh : As Syramy

......


Selasa, 27 Disember 2011

M. Nasir - Apokalips


Ada masanya aku suka berteman
Ada masanya aku suka bersendiri
Ada masanya aku suka berjalan
Ada masanya aku suka berehat...

......


#27 CINTA DAN KENTUT

Muka lega!

"Cinta itu macam KENTUT. Ditahan TERSEKSA diri, diluah MALU sendiri.." 
Keh keh keh


p/s : Ingin tahu personaliti anda mengikut jenis kentut? Klik 'Personaliti dan Kentut'..


......


Sabtu, 24 Disember 2011

# 26 AKU DAN MAWI : Suratan, Kebetulan atau Ketentuan?

1. LELAKI

Persamaan pertama aku dengan Mawi adalah kedua-dua kami berjantina lelaki. Rasanya semua orang tidak dapat nafikan tentang kenyataan aku ini atau ada orang yang nak aku buktikan kelakian aku? Boleh sahaja.. Haha

2. ANAK FELDA


Aku dan Mawi merupakan anak kepada peneroka FELDA. Mawi dari Felda Taib Andak, Kulai, Johor manakala aku dari Felda Lepang Nenering, Perak. Seorang di sebelah selatan, seorang lagi di sebelah utara.


Felda Taib Andak

Felda Lepang Nenering

3. KIDAL

Aku dan Mawi merupakan individu yang kidal atau menggunakan tangan kiri dalam banyak urusan harian. Dalam kata lain, tangan kiri kami lebih dominan berbanding tangan kanan.

MAWI

AKU

4. RAMBUT PENDEK

Semua orang tahu yang Mawi selesa dengan potongan rambut pendek sejak dalam AF lagi. Tak pernah kita lihat dia rambut panjang melainkan dia pakai rambut palsu. Dia sama dengan aku. Bezanya aku ada sebab berambut pendek. Bukan saja-saja terutamanya ketika sekolah menengah dulu. Mungkin ada yang perasan rambut aku ni cepat panjang berbanding orang lain. Kalau nak diikutkan setiap dua minggu sekali kena potong. Jadi sebagai usaha penjimatan, aku akan potong pendek terus setiap kali pergi kedai gunting rambut supaya rambut aku lambat panjang. Haha.. Jimat duit aku!

MAWI

SAWI

Bukan rambut je, misai dan janggut macam tu jugak. Hari ni cukur, esok dah tumbuh lain. Tu yang kadang-kadang aku nampak serabut dengan berkumis. Bukan aku malas nak merapikan tapi cepat sangat tumbuhnya. Sampaikan dekat pipi pun boleh tumbuh. Aduyai..Tak ke pelik? Tak tahu datang dari celah mana. Mungkin hormon testosterone aku banyak kot. Subur aku ni. Hakhak!

Namun begitu, bukan semua yang tumbuh sendiri. Ada juga yang aku saja-saja tambah. Contohnya seperti gambar ini..

Misaiku yang lebat. keh keh keh

5. ANAK YATIM

Ayah Mawi iaitu Allahyarham Ani bin Ahmad telah kembali ke rahmatullah pada 2 Julai 2006 (Ahad) setelah bertarung dengan komplikasi jantung selama dua bulan.(klikAyah saya pula telah meninggal dunia pada 5 Disember 2004 juga pada hari Ahad akibat serangan jantung pada saat-saat akhir.


Sumber gambar : http://mediamalaya.com/kisah-mawi-ekin-pusara-ayah-juga-di-komersialkan/


6. NASYID DAN TILAWAH

Mawi sebelum bergelar artis pun telah bergiat aktif dalam pertandingan nasyid dan juga tilawah Al-Quran. Mawi sendiri pernah bertanding tilawah di kampung aku. Mawi juga pernah menjadi anak angkat kepada mak kawan aku, Hafizi Saad. Aku pun dulu selalu juga masuk pertandingan nasyid dan tilawah. Itupun sebab dah tak ada orang lain. Masuk sekolah menengah terus tak sertai mana-mana pertandingan dah sebab bagi peluang dekat orang lain pula. Hehe.. Dalam keterpaksaan itupun aku pernah menang tempat ketiga tilawah peringkat daerah. Keh keh keh

7. SAJAK AKU

Aku dah bagi 6 persamaan antara aku dengan Mawi. Persamaan yang terakhir ini agak menarik. Ianya tentang puisi. Semasa aku di tingkatan 4, aku ada buat satu puisi bertajuk ‘AKU’..

Aku..
Siapa aku?
Perlukah aku cari siapa aku?
Adakah aku betul-betul aku?
Walau apapun aku tetap aku!
Tapi betulkah aku?
Bagaimana jika aku bukan aku?
Bagaimana pula aku ingin menjadi aku?

Silapkah aku?
Bolehkah aku jadi sentiasa aku?

Aku cuma harap aku jadi aku,
Bukan berbeza dengan diri aku,
Yang pasti aku adalah aku..
Aku bertuah dilahirkan sebagai seorang aku..

Itu aku?
Bagaimana dengan tanggapan orang kepada aku?
Adakah sama dengan aku?
Ataupun berbeza dibandingkan dengan aku?

Hmm..Aku tak kisah apa orang fikir tentang aku,
Aku sedar setiap kelemahan dan kekurangan aku,
Hanya aku tahu apa yang tersirat dalam sanubari aku.

Jangan cuba nak permainkan aku!
Jangan cuba ingin tipu aku!
Jangan cuba mahu datangkan masalah kepada aku!
Yang aku tahu, aku mahu terus jadi aku!

Tapi mampukah aku?
Tahukah aku,
Ramai lagi orang di luar sana seperti aku..
Ahhh..Itu semua hanya bayangan aku!
Nyah daripada pemikiran aku..!

Egokah aku?
Kolotkah aku?
Itukah aku?
Aku yakin dengan prinsip aku,
Aku adalah aku,
Aku sentiasa aku,
Dan aku tetap aku
ITULAH AKU...

Sofuan Saadon,
24/11/2005

Aku tak pasti adakah ianya secara kebetulan ataupun tidak tetapi cuba anda bandingkan sajak ‘AKU’ ini dengan puisi yang Mawi deklamasikan dalam video ini. Video tersebut telah dimuat naik pada tahun 2006 dan puisi aku pula dicipta setahun sebelum itu. Jadi, tak timbul isu aku tiru puisi Mawi ini..

Sajak Mawi

Baiklah, aku telah berikan 7 persamaan atau perkaitan antara aku dan Mawi. Bukti terakhir yang aku ingin berikan ini mungkin akan membuka mata anda semua. Kuiz di bawah ini aku tak main tipu macam yang aku buat dekat kuiz Wajah Artis Seiras Anda. Kuiz ini aku cuba sekali sahaja terus dapat Mawi. Hehe.



p/s : Aku ingat lepas ini aku nak cari persamaan antara aku dengan AARON AZIZ pula. Apa kata anda?


......


Khamis, 22 Disember 2011

WINGS - Belenggu Irama


Aku terikat tanpa tali
Aku berdiri tanpa bumi
Aku berkata tanpa suara
Aku menangis tanpa airmata..


......



Rabu, 21 Disember 2011

#25 APABILA SOFUAN MEROSAKKAN LAGU

Lagu dapat menjadi UBAT kepada jiwa. Kita dapat kenal seseorang itu melalui lagu yang dia dengar. Seseorang dapat menginterpretasikan perasaannya pada waktu itu hanya dengan melalui lagu. Orang yang jiwanya sentimental akan mendengar lagu-lagu yang bernada melankolik dan begitu juga sebaliknya. Penilaian lagu pada hari ini bukan lagi atas dasar hiburan atau keseronokkan semata-mata tetapi lebih daripada itu.

Aku sendiri yang tiada apa-apa ilmu dalam bidang muzik ini, tidak hanya mendengar lagu yang mempunyai melodi yang sedap tetapi lebih melihat kepada lirik sesuatu lagu itu atau mesej yang ingin disampaikan oleh penulis. Tidak guna jika lagu itu hanya sedap dihalwa telinga tetapi pada masa yang sama tidak memberi sebarang manfaat kepada pendengar.

Hahaha.. Rasanya aku berjaya membuat pendahuluan yang berunsur akademik untuk entri kali ini. Bukan apa, aku sebenarnya nak bagi kontra dalam setiap entri aku. Jika anda perasan, permulaan entri aku sahaja yang nampak berilmiah tetapi tidak pada pertengahan dan perakhirannya. Keh keh keh

(Nota : Sebelum ini pernah ada orang minta izin daripada aku untuk gelak ‘keh keh keh’ ini. Buat pengetahuan semua, gelak ‘keh keh keh’ ini bukan saya yang punya. Saya sendiri mula gelak macam ni selepas terpengaruh dengan blog Zack Zukhairi. Jadi nasihat saya, sesiapa yang ada gelak yang dia cipta tu, sebaiknya dipatenkan untuk mengelakkannya ditiru oleh orang lain..)

Sama ada anda sedar atau tidak, aku sering memberi ‘link’ lagu-lagu yang aku suka dengar di profil facebook aku. Aku ni jenis yang kalau suka sesuatu lagu itu, aku akan dengar berpuluh-puluh kali setiap hari sehinggalah aku jumpa lagu baharu yang lain. Kemudian, aku akan dengar pula lagu baharu itu sehinggalah aku jemu dan langkah ini diulang kepada lagu yang lain pula. Hehe..

Entri kali ini agak istimewa kerana aku akan kongsikan kepada anda video-video lagu yang semuanya ada kaitan secara lansung dengan aku sepanjang aku hidup 22 tahun ini. Semua video-video lagu ini adalah antara lagu-lagu yang aku berjaya rosakkan. Hakhak.. Ada video-video ini yang aku tidak pernah tunjukkan kepada sesiapapun dan ianya eksklusif untuk anda. Ceewahh..

1. SELAGI ADA RINDU

Lagu 'Selagi Ada Rindu' ni aku mula-mula dengar masa aku kerja dekat dewan makan Sek. Men. Teknik Kuala Selangor. Semasa tengah tidur dalam bilik rehat untuk tunggu budak makan tengah hari, kawan sekerja aku (Pak Lang Sayur) pasang lagu ni..


Bilik rehat

Pak Lang Sayur

Selepas dengar lagu ni, aku yakin lagu ni akan popular seperti lagu 'Cinta Tiga Segi' dan tekaan aku tepat. Sebulan lepas tu, semua orang bercerita tentang  lagu ni. Semua orang cari lagu ni. Aku buat video ni pun masa lagu ni tengah hangat sebab aku tertarik dengan lirik lagunya. Mohon jangan komen suara. Nikmati saja lagunya!

video

2. KAU MILIKKU

Video lagu kedua yang aku nak kongsikan pula adalah video lagu I'm Yours yang telah ditukarkan liriknya kepada bahasa Melayu. Idea untuk buat video ni aku dapat daripada video ini..


... dan ini versi Sofuan Saadon..

video

3. ANAK

Video seterusnya adalah lagu 'Anak'. Aku mula dengar lagu ini selepas Felix AF3 menyanyikannya dalam konsert AF. Lagu diringi petikan gitar Yazer dan Sham Kamikaze (klik).


... dan ini pula versi Sofuan Saadon punya. Jangan tanya maksud bahasa Tagalog tu. Aku tak faham pun!


video

4. CINTA WANGI DAN BUSUK

Aku wangi, kamu semua busuk! Video asal..


... versi Sofuan Saadon..



video

5. GENGGAMAN SEJAGAT


Rasanya ada yang dah tahu aku pernah masuk Pertandingan Sayembara Puisi dan Lagu masa aku sekolah menengah dulu. Sejujurnya, aku tak pernah niat pun nak masuk. Kawan aku si Farid Azmi ni yang beriya-iya ajak aku. Dia kata dia nampak bakat aku. Padahal bukan aku tak tahu yang dia dah tak ada orang lain. Pandai ang main politik dengan aku Yed. Apapun, aku sangat berterima kasih dekat beliau sebab ini adalah antara pencapaian terbaik aku dekat sekolah dulu. Dia yang buka peluang kepada aku.

Lagu ini telah memenangi tempat pertama peringkat daerah hasil bimbingan Cikgu Hanif (betul kot Cikgu Hanif, aku lupa. Haha..) Walaupun kalah dekat peringkat negeri tapi aku puas sebab ada juga kenangan yang aku boleh bawa daripada situ. Hehe.. Melodi asal lagu ni dicipta oleh Cikgu Hanif dan diubahsuai oleh Farid Azmi manakala lirik pula daripada Cikgu Hanif, Farid, aku dan Hafizi Abu Hasan. Pasangan duet aku ialah 
Najmi. Bukan Nazmi Faiz, tetapi Najmi Zawawi.


video

Semua yang tengok video ni akan komen cara jalan aku. Mohon anda jangan buat perkara yang sama demi menjaga hati saya yang mudah terusik ini. Sekian!


Wajah selepas beroleh kemenangan. keh keh keh.. Tahniah juga diucapkan kepada pasukan kompang kerana mendapat tempat kedua. Aku tahu hampa sebenarnya layak jadi johan. Hanya kita yang tahu apa sebenarnya yang terjadi dalam pergiraan markah juri waktu itu. Jika tidak, dua piala dalam genggaman kita!


Gambar di atas pula adalah wajah selepas MENANG menanggung kekalahan peringkat negeri di Taiping. Mungkin ramai yang tidak tahu. Dulu gaya kaki kangkang dengan mata terpejam seperti itu popular ketika mengambil gambar!

Lokasi : Zoo Taiping

6. PERMATA DICANAI

Lagu ini aku cipta sempena Bengkel Penulisan Kreatif atas permintaan Aishah Asis selaku pengarah program untuk bengkel ini. Bengkel ini telah dijalankan pada 28/3/2010 di Rock Eco Resort. Jika anda perasan lagu ni sama seperti lagu Genggaman Sejagat, aku cuma ubah liriknya sahaja. Kredit kepada Faizal Rock kerana iringi lagu ini dengan petikan gitarnya..

video

video

7. KAU ILHAMKU


Lagu ini pula dinyanyikan semasa majlis penutup Bengkel Penulisan Kreatif tersebut..

video

8. FANTASIA BULAN MADU


Yed, Amirul dan Lan telah bagi cadangan untuk buat persembahan masa sambutan hari guru sekolah. Aku ikut je masa tu. Kami telah pilih lagu 'Fantasia Bulan Madu' nyanyian kumpulan SEARCH. Sekali lagi aku berduet dengan Nazmi.


video

video

video

video

Aku yang tengah tu. Hehe.. Dalam video ni ada dua lagu. Lagu yang kedua tu nyanyian Amirul. Kesian Lan sebab tak nampak dia dalam video ni. Nampak kolar baju je masa dia main tu. Hahaha..


9. KU DIHALAMAN RINDU


video

10. SERANG BANG SERANG


Selepas aku habis SPM dulu aku pernah mengikuti kursus Bahasa Inggeris di bawah tajaan FELDA di Kelana Jaya. Semasa di sana, kami telah diminta untuk menghasilkan lagu buat skuad bola sepak FELDA UNITED. Lagu tersebut  akhirnya berjaya dihasilkan oleh Muhamad Ramadan dan kami telah mempersembahkan lagu tersebut di hadapan Tan Sri Yusuf Nor (Pengerusi FELDA ketika itu.) Sebagai hadiahnya, kami telah mendapat wang tunai yang perlu dikongsikan bersama pom pom girl yang juga terlibat dalam persembahan tersebut. Hehe.. Kalau tak silap aku setiap orang dapat RM50. Malangnya lagu tersebut hanya habis di situ. Jadi, aku nyanyikan semula supaya aku tak lupa lagu ni..

video

Terkeluaq bahasa 'utara' aku dalam lagu ni. Hakhak!


11. HENTIAN INI


Antara lagu wajib apabila karaoke. Maaf, video tak jelas. Hanset cap ayam.. Jika anda dengar suara sumbang di belakang tu, itu adalah suara anak Pak Ngah Tan. Haha..


video

12. HARI INI DAN SEMALAM


Pertama sekali aku memohon kemaafan kepada semua yang ada  dalam video ini kerana tidak meminta kebenaran daripada anda semua terlebih dulu sebelum aku muat naik video ini. Aku rasa video ini tidaklah keterlaluan dan juga tidak mencolok mata orang yang meihatnya. Ampun ya kawan-kawan. Hakhak!


video

13. MAKNA APAKAH INI


Lagu asal adalah 'Bukan Kerana Nama' nyanyian Ramli Sarip.

video


p/s : Rindu zaman muda-muda.. :'(



......



Lihat ini juga :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...