Mengapa harus...


"MENGAPA harus kita menghabiskan waktu MEMIKIRKAN perkara yang BURUK, MENGECEWAKAN dan MENYAKITKAN
sedangkan kita sebenarnya mampu untuk MENEMUKAN banyak hal yang INDAH dan BAIK di sekeliling kita...”

HULUBALANG

JANGAN KLIK ATAS!

Selasa, 31 Januari 2012

#45 Aku dan Selesema

Sekarang ni musim orang tak sihat ke ha? Sekarang ni aku dengan Puan Emak sama-sama kena demam selesema. Aku tak pastilah siapa yang bawa virus ini dulu. Huhu.. Petang tadi pun aku ada sembang dengan Puan Emak tentang hal ini..

Emak : Hang demam selesema juga ke? Nah ambil ubat ni.. (Puan Emak menghulurkan ubat selesema dekat aku..)
Aku : Tak naklah mak. Nanti kalau makan ubat mesti mengantuk. Rugi masa kalau tidur banyak nanti.
Emak : Alah.. hang tu tak makan ubat pun banyak tidur jugak.
Aku : Adeh. Tak sempat tepis!


Boleh tahan pedih ayat tu. Memang terbaiklah Puan Emak. Apapun bagi yang tak sihat disebabkan demam tu, aku nak kongsikan sedikit tips. Diharap tips atau petua ini dapat melegakan sedikit penderitaan anda itu. Hehe..

Sedikit petua legakan demam selesema

1. Minum air mineral sebanyak mungkin. ( haba panas badan anda akan keluar apabila anda membuang air kecil.)

2. Makan banyak buah buahan.

3. Ambil ubat/panadol selepas makan.

4. Kalau tak lalu makan, cuba makan juga.

5. Elakkan mandi waktu malam. ( anda panas di dalam sebenarnya, bukan di luar. Kalau anda mandi panas tersebut akan berlawan dan anda mungkin jadi lebih teruk.)

6. Setiap kali anda bersin, pergi cuci muka dan masukkan air ke dalam hidung dan hembus keluar. Sebabnya? Apabila anda bersin, kuman akan keluar, jadi cepat-cepatlah basuh sebelum kuman tu masuk semula ke dalam badan anda. 

7. Jangan banyak berfikir tentang penyakit anda. Cuba buat macam biasa, buat aktiviti macam biasa. Jangan juga bermalasan dan tidur sepanjang hari sebab perkara-perkara seperti ini akan menyebabkan demam selesema semakin melarat.

Dah macam doktor aku ni kan? Hehe. Akhir kata terimalah serangkap pantun daripada aku..

Apabila selesema menyerang,
Tidurpun jadi tak tenang,
Hidung ni rasa nak buang,
tapi rasa sayang. Huhu..

p/s : Eh, pantun ke tu?


......



2 ulasan:

  1. salam...

    perubahan cuaca hujan panas...hujan panas...ramai yg demam..
    *folo blog awak.

    BalasPadam

Lihat ini juga :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...